Polkujuoksureitit

(sisältöä päivitettävä) Ulkoilua omaan tahtiin, omalla reitillä

Iltarastien polkujuoksureitit ovat uusi palvelu ulkoilijoille ja luonnossa liikkujille. Iltarastien suunnistuskarttaan on merkitty viivapiirroksena kuljettava reitti. Reitti hyödyntää alueen polkuverkostoa, umpimetsässä ei tarvitse liikkua. Isoja ulkoiluväyliä tai kuntoratoja käytetään vain tarvittaessa. Reittejä ei ole merkitty maastoon eikä reiteillä ole rasteja.

Reitillä kulkeminen ei vaadi erityistä suunnistustaitoa, polkujen risteyksissä pitää kuitenkin olla tarkkana. Kompassia ei tarvita.

Reitit ovat ns. rengasreittejä eli voit aloittaa mistä kohtaa hyvänsä reitin varrelta ja kiertää haluamaasi suuntaan, tai vaikka molempiin suuntiin ja niin monta kierrosta kuin haluat. Reiteille suunnitellaan helposti tunnistettavia mahdollisuuksia oikaista, jotta voit säätää reitin omaan kuntoon ja aikatauluun sopivaksi.

Paloheinä marraskuu 2019: “Jyrkin syyskiemura”

Iltarastien polkujuoksureittien palvelu käynnistyy Paloheinästä marraskuussa 2019. Reittimestari Jyrki Louhen suunnittelema “Jyrkin syyskiemura” on mukava lenkki tuttuun lähimaastoon lunta ja latuja odotellessa. Reitti kiertää ympäri Paloheinää polkuja pitkin isojen ulkoilureittien ulkopuolella. Kartan myynti tapahtuu Paloheinän ulkoilumajalla mutta matkaan voit lähteä vaikka Pitkäkoskelta.

Reitit: 5-10km. 4 oikaisumahdollisuutta, joilla voit säätää reitin pituutta, kiertosuunta vapaa
HUOM: Huomioi muut maastossa liikkujat, talven tullen pysy pois ladulta!
MyyntiPaloheinän ulkoilumajan kahvila
Karttamaksu
: 10€

Ohjeita reitille

Karttapala

Karttaa tarvitaan, koska reittiä ei ole merkitty maastoon. Reitillä kulkeminen ei kuitenkaan vaadi erityistä suunnistustaitoa, mutta polkujen risteyksissä pitää olla tarkkana. Kompassia ei tarvita.

Välillä polkujen risteyksiä on hyvinkin tiheään. Ole tarkkana näissä kohdissa ja tarvittaessa hiljennä vauhtia. Varmista selkeiden maastokohteiden avulla, että pysyt oikealla reitillä.

Esimerkiksi tässä karttapalassa etenet alareunasta ylöspäin:

• ojan jälkeen käänny polun risteyksestä vasempaan
  • kulje rinteen suuntaisesti kivelle asti ja käänny oikeaan
  • jatka kosteikon yli, kauemmaksi oikealle jää kaksi kiveä
  • kosteikon ylityksen jälkeen käännny tiheikössä polun risteyksestä vasemmalle
  • jatka polkua oikealta tulevan polun risteykseen, risteyksen takana on kaksi kiveä vierekkäin, käänny oikealle
  • jatka isomman polun risteykseen, käänny oikealle

Matkassa on hyvä olla sopivasti itseluottamusta, niin että uskallat kulkea seuraavaan selkeään maastokohteeseen asti, vaikka jokin yksittäinen polun risteys tai mutka tuntuisi erilaiselta odottamaasi verrattuna. Tarvittaessa voit aina palata edelliseen varmaan risteyskohtaan ja ottaa uutta vauhtia.

Joko kävit kiertämässä? Mitä pidit Iltarastit polkujuoksureitistä? Anna palautetta ja auta meitä kehittämään palvelua.

Harjoituksia myös suunnistajille

Polkujuoksureitit on tehty ensisijaisesti yleiseen ulkoilijoiden ja luonnossa liikkujien käyttöön. Reittejä voi kuitenkin hyödyntää oman suunnistustaidon kehittämiseen esimerkiksi muistisuunnistuharjoituksena.

Paina mieleesi sopiva reittiväli, alussa esimerkiksi matka seuraavaan polkujen risteykseen. Laita kartta rullalle ja kulje väli mieleesi painamien maamerkkien mukaan. Etapin lopussa varmista, että olet oikeassa paikassa ja paina mieleesi seuraava reittiväli ja toista harjoitus. Vähitellen pidennä mieleen painettavaa etappia. Huomaat pian, että pelkkä oikea-vasen-oikea muistisääntö ei oikein toimi, vaan tarvitset tueksi joitakin selkeitä maamerkkejä polun varrelta.

Muistiharjoitus toimii hyvin myös kaverin kanssa. Kulkekaa reittiä vuorovedolla niin, että painat mieleesi mahdollisimman pitkän etapin ja kerrot suunnitelmasi ääneen. Tämän jälkeen kartta rullalle ja matkaan niin että vain kaverisi katsoo karttaa ja varmistaa minne olette menossa. Etapin lopussa vuoro vaihtuu ja nyt pääset seuraamaan saako kaverisi muistettua ja toteutettua yhtä pitkän pätkän.