Tästä kevään 2024 Sprintticup tapahtumiin

Mitä on kaupunkisprintti?

Kaupunkisuunnistus eli kaupunkisprintti on suunnistuksen alalaji, jossa suunnistus on tuotu kaduille ja pihoille. Haasteena on löytää lyhyin reitti ja toteuttaa se täydessä vauhdissa. Tutussakin ympäristössä vauhti lisää vaikeutta, kun päätöksiä parhaan reitin valinnasta ja käännöksiä pitää tehdä nopeaan tahtiin. Rakennukset, aidat, muurit, pensaat ja muut kielletyt kohteet muodostavat sokkelon, jossa suunnistajan on ensin hahmotettava kartalta nopein sallittu reitti ja sitten toteutettava se sujuvasti juoksuvauhdissa. Kilpailuissa ihanneaika on noin 15min, kuntosuunnistustapahtumissa jokainen kulkee omaan tahtiinsa eikä ajanotto ole pakollista. Tule rohkeasti kokeilemaan!

Ohjeet aloittelijoille – näin toimit Sprintticupissa

Tarkista tältä sivulta tapahtuman paikka ja mahdolliset tarkemmat ohjeet. Tunnistat tapahtumapaikan telttakatoksesta, jonka ympärillä touhuaa ehkä useampikin suunnistukseen valmistautuva. Tapahtumapaikalla myynti, lähtö ja maali ovat usein lähekkäin. Aloita karttamyynnistä, kerro minkä radan haluat suunnistaa (A=3.5km, B=3.0km molemmat vaikeita ja C=2.5km helpotettu) ja maksa osallistuminen. Saat “narikkalapun”, jolla saat kartan lähtöpaikalla. Halutessasi voit vuokrata emit-kortin ajanottoa varten (3€). Pyydä rohkeasti apua myynnin toimitsijoilta.

Sprintissä ajanotto ja rastien leimaus tapahtuu Emit-järjestelmällä kuten metsäsuunnistuksessa. Emit-kortti on pieni, muovinen “läpyskä”, joka rekisteröi leimat rasteilta sekä kuluneen ajan. Tapahtuman lähdössä nollaat kortin ns 0-leimasimella eli laitat Emit-kortin leimasimen päälle ja odotat, että leimasimen valo välähtää 4 kertaa. Ajanotto alkaa, kun nostat kortin. Ota karttasi valitsemasi radan ämpäristä.

Kartta on hyvin tarkka, mittakaava 1:4000 tarkoittaa, että 1cm kartalla on 40m maastossa. Aseta kartta menosuuntaan ja laita peukalo oman sijaintisi kohdalle. Lähdön jälkeen suuntaat matkasi lähellä olevaan K-pisteeseen (matka 0-50m on viitoitettu, joskus K-piste on sama kuin lähtö). K-piste on merkitty kartaan kolmiolla ja maastossa on rastilippu, mutta ei leimasinta. Seuraavaksi valitse reittisi rastille numero 1 ja toteuta reittisuunnitelmasi tarkasti.

Muista sprintin kielletyt kohteet! Et saa mennä kielletylle alueelle, vaikka pääsisitkin. “Tonttivihreällä” on usein merkitty isojakin yksityisiä piha-alueita, joille ei ole haettu tai saatu lupaa. Sääntöjä kunnioittamalla varmistat, että saamme käyttää maastoa jatkossakin. Pienemmät “tonttivihreät” sekä kirkkaat “puskavihreät” ovat esimerkiksi istutuksia tai pensasaitoja, joiden kautta et saa kulkea. Samoin sprinttikarttaan on kuvattu kiellettyjä ylitsepääsemättömiä jyrkänteitä, aitoja ja muureja. Näitäkään et saa ylittää etkä alittaa vaikka pystyisitkin. Reilu peli kaikille eli älä oikaise, jos karttamerkki sen kieltää!

Käännä karttaa kulkiessasi niin, että kartta osoittaa koko ajan menosuuntaan. Aloita rauhallisesti, kulje pari ensimmäistä rastiväliä vaikka kävellen ja varmista, että tunnistat karttaan kuvatut talot, kadut, polut jne maastosta. Kun lisäät vauhtia, huomaat kuinka kiire lisääntyy karttaa lukiessa ja oikeita risteyksiä ja talonkulmia etsiessä.

Rasteilla on saman näköinen leimasin kuin lähdössä (ilman vilkkuvaloa) ja leimaus tapahtuu samaan tapaan viemällä emit-kortti leimasimen päälle, nyt sinun ei tarvitse odotella vaan kosketus leimasimeen riittää. Jokaisella rastilla on oma tunnusnumero, josta voit tarkistaa, että rasti on juuri se mitä olit etsimässä. Kulje ratasi rastit läpi numerojärjestyksessä 1-2-3-…

Maali on merkitty karttaan kahdella sisäkkäisellä ympyrällä. Maalissa on vielä maalileimasin, jonka leimauksella ajanotto päättyy. Maalin jälkeen siirry tulospalveluun, jossa emit-kortin tiedot puretaan ja saat tiedon käytetystä ajasta sekä onnistuneesta suorituksesta (kaikki rastit leimattu oikeassa järjestyksessä).

Onnea matkaan!